Kurs języka HTML i CSS

Poradnik webmastera

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Standardowe obiekty i funkcje globalne

Standardowe obiekty i funkcje globalne

Email Drukuj PDF

Odpowiedź na pytanie, czym są obiekty, nie wydaje się skomplikowana. Chyba każdy intuicyjne rozumie to pojęcie. Obiektem może być praktycznie wszystko: dom, samochód, ale także osoba czy nawet pojedynczy atom. W programowaniu jest podobnie — mianem „obiekt” możemy określić każdy abstrakcyjny byt, który jako programiści zapragniemy utworzyć w pamięci komputera. W języku JavaScript istnieje kilka predefiniowanych obiektów oraz funkcji globalnych, które są dostępne dla skryptów. Te obiekty przechowują i udostępniają różne informacje oraz wykonują rozmaite zadania. Każdy obiekt może przechowywać pewne właściwości opisujące jego stan (np. obiekt opisujący tablicę posiada właściwość length, która zawiera liczbę elementów tej tablicy). Zadania (np. odwrócenie kolejności elementów w tablicy) są natomiast wykonywane przez tzw. metody. W uproszczeniu możemy powiedzieć, że właściwości obiektów to zmienne, które przechowują pewne dane, a metody obiektów to przynależne im funkcje wykonujące różne zadania.

Aby dostać się do składowych dowolnego obiektu (tzn. wywołać metodę lub odczytać wartość danej właściwości), należy użyć operatora . (kropka), czyli konstrukcji o schematycznej postaci:

nazwa_obiektu.nazwa_właściwości

nazwa_obiektu.nazwa_metody(argumenty metody)

Jak to wygląda w praktyce, zostanie przedstawione w dalszej części rozdziału, za opisem funkcji globalnych.

 

Nowości Helionu

Statystyki

Użytkowników : 766
Artykułów : 513
Zakładki : 28
Odsłon : 15464207