Zmienne są to konstrukcje programistyczne pozwalające na przechowywanie danych. Każda zmienna charakteryzuje się swoją nazwą, dzięki której można się do niej odwoływać w kodzie skryptu, oraz typem, który określa, jakiego rodzaju dane może przechowywać. Nazwa jest nadawana zmiennej przez programistę, może być ona dowolna, choć musi spełniać następujące zasady:
musi zaczynać się od litery lub znaku podkreślenia;
może zawierać jedynie litery, cyfry, znaki dolara i znaki podkreślenia;
może zawierać znaki narodowe (czyli np. polskich liter ą, ź czy ć).
W nazwach wolno też stosować zarówno duże, jak i małe litery, ale są one rozróżniane, co oznacza, że (przykładowo) liczba i Liczba to nazwy dwóch różnych zmiennych. Znaku dolara, choć w nazwach jest dopuszczalny, lepiej nie używać, gdyż korzystają z niego często narzędzia do automatycznego generowania i optymalizacji kodu.
Zmienne tworzone są za pomocą słowa kluczowego var, po którym następuje nazwa zmiennej, np.:
var zmienna;
Należy pamiętać, że JavaScript nie wymaga formalnej deklaracji zmiennych przy użyciu słowa var, a zatem zmienna może zostać utworzona również przez wywołanie wyrażenia przypisującego jej wartość. Przykładowo pierwsze wystąpienie instrukcji (o ile zmienna liczba nie istnieje):
liczba = 100;
powoduje utworzenie zmiennej i przypisanie jej wartości 100 (mimo że nie zostało użyte słowo kluczowe var).
Jak widać, aby przypisać zmiennej wartość, należy użyć znaku = (operatora =, patrz podrozdział „Operatory”), co schematycznie można zapisać jako:
nazwa_zmiennej = wartość_zmiennej;
Przypisanie może odbywać się łącznie z deklaracją wykorzystującą słowo kluczowe var, schematycznie:
var typ_zmiennej nazwa_zmiennej = wartość_zmiennej;
np.:
var liczba = 100;
Uwaga! Opisane sposoby tworzenia zmiennych, choć na tym etapie nauki nie ma to znaczenia, nie są w pełni równoważne. Zostanie to wyjaśnione w dalszej części kursu. Na razie najlepiej przyjąć zasadę, że deklarujemy zmienne z użyciem słowa var.